Aanvullende gegevens

Inv. nr. 169
Dorp Streefkerk
Gemeente Liesveld
Eigenaar SIMAV
Type achtkantige stellingmolen op vierkante voet met aangebouwde schuren (daterend van 1935)
Functie tot ± 1970 het vermalen van granen ten behoeve van veevoeder
Bouwjaar 1893
Vlucht 20,85 m
Wiekvorm Oud-Hollands
Bovenas Penn & Bauduin, Dordrecht, nr. 512 (1893)
Roeden binnenroede: Derckx Constructie, Beegden, nr. 292 (1979)
buitenroede: Derckx Constructie, Beegden, nr. 291 (1979)
Inrichting twee koppels 16der kunststenen geplaatst op maalstoelen op de stellingzolder die eveneens fungeert als maalzolder; regulateur (sinds 1988 buiten gebruik), sleepluiwerk voor intern gebruik, sleepluiwerk voor extern gebruik; voor beide koppels stenen is een steenkraan beschikbaar die derhalve demontabel en verplaatsbaar is.
Opmerking de molen was tot voor kort bekend als Korenmolen Streefkerk

Historische en technische bijzonderheden

De molen werd in 1893 door de Streefkerkse molenmaker K. Broere gebouwd ter vervanging van een achtkantige grondzeiler die kort tevoren was afgebrand.
Vroeger werd het maalgoed ook wel per schip aangevoerd via de Lek.
Om de overslag van dit maalgoed gemakkelijk te laten verlopen, is lange tijd gebruik gemaakt van een houten goot die bij de lossteiger in de rivier begon en onderin de molen eindigde. Met behuip van een lang luitouw en het tweede luiwerk in de molen werden de zakken vanuit het schip via de goot in de molen getrokken.

Dijkverzwaring
In het voorjaar van 1976 ontstond de vrees dat de molen als gevolg van de dijkverzwaring rond de Alblasserwaard moest verdwijnen of worden verplaatst.
Na heroverweging werd besloten in plaats van het oorspronkelijk geplande nieuwe dijktalud nabij de molen een coupure te maken met behulp van een damwandconstructie.
Hierdoor werd een verplaatsing van de molen overbodig.

Elektrische aandrijving

Voordat de molen als maalwerktuig buiten gebruik werd gesteld, kon door elektrische drijfkracht nog een graanpletter, hamermolen, mengketel en graanschoner worden aangedreven. Deze machines zijn inmiddels verwijderd. In 1979-1980 kreeg de molen een nieuw wiekenkruis en een nieuwe windpeluw. Tevens werd een nieuw koppel kunststenen aangebracht. Op ongeveer 1,50 m uit de tapeinden van de roeden zijn bussen gelast welke als draaipunt kunnen fungeren bij eventueel aan te brengen remkleppen aan de fokwieken.

Gebroken voeghout

In 1985 werd de molen die toen regelmatig door een vrijwillig molenaar in werking werd gesteld, voor onbepaalde tijd stop gezet omdat een van de voeghouten was gebroken. In 1988 werd dit hersteld met gebruikmaking van kunsthars en glasvezelstaven. Sindsdien wordt er weer wekelijks met de molen gedraaid, maar niet gemalen.
Op de plaats van het bovenwiel heeft de bovenas geen houten maar aangegoten vulstukken van ijzer. De molen was vroeger gedekt met zinken leien. Later zijn die vervangen door ruitvormige stukken dakleer.
De onderhoudskosten aan de molen worden door de gemeente gedragen.

VERSIERINGEN EN INSCRIPTIES

Donkergroene wit afgebiesde baard met opschrift ANNO 1893.

Overgenomen uit het boek: "Van maalwerktuigen tot cultuurmonumenten" van de Stichting Publikaties Alblasserwaard en Vijfheerenlanden.

Informatie

Inventarisnr. provincie:
169

Type molen:
Achtkante stellingmolen

Functie:
Korenmolen